0 beğenilme 0 beğenilmeme
25 gösterim
Kul hakkı kategorisinde
Hocam birinin parasını almistim geri vermek istiyorum ama adam öldü bunu ogluna verebilir miyim ? Ogluna açıklama yapmak zorundamiyim yoksa direk versem olur mu. Veya ne yspmam gerek

1 cevap

0 beğenilme 0 beğenilmeme
(401k puan)
 
En İyi Cevap
Kiymetli Kardeşim
Kul hakkı dinimizin üzerinde durduğu hususlar arasındadır.
Bir Müslüman ya Allah hakkına girer veya kul hakkına girer.
1. Allah hakkı; kişinin Zekatını vermemesi,kişinin ibadetlerinde eksiklik,vs. Hakklardan dolayı Allah hakkına girmesidir. Allah azimüş-şan'a yakışır bir şekilde günahlarından tevbe etse Allah azimüşşan affetse,affolunur.
2. Kul hakkı; kişinin müslüman veya kafir bir insanın malına tecavuz etmesiyle meydana gelir.Veya müslüman kardeşinin giybetini yapmasıyla meydana gelir. Hakk sahibi helal etmedikçe,Allah affetmez.

Giybet yaptığı kişi hayatta ise ondan helallik ister.Hayatta değilse şu duayı yapar;Allahumme iğfir li velehu; Allahım benide,onu(gıybetini) yaptığım kişiyide affet.
->Bir Kişi, hayatta iken hakk sahibine hakkını vermesi lazım,eğer ki hakk sahibi vefat etmiş ise varislerine verilir. Bunu verirken beyan etmek,daha iyidir. Ancak bu borçu varisler kabul etmeseler. Yine oraya bırakıp çıkar. Ve kendisinden vebalı kaldırır.
Ancak  hakk sahibi veya varisler ortada yoksa hepsi ölmüş ise,kişi hakkına girdiği şahsın adına o borçu bir hayır kurumuna onun adına hediye eder. Bundan sonra tevbe ve istiğfarda bulunur.

GİYBETİN TANIMI;
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) buyurdular ki: "Gıybetin ne olduğunu biliyor musunuz?" "Allah ve Resulü daha iyi bilir!" dediler. Bunun üzerine: "Birinizin, kardeşini hoşlanmayacağı şeyle anmasıdır!" açıklamasını yaptı. Orada bulunan bir sahabi: "Ya benim söylediğim onda varsa, (Bu da mı gıybettir?) dedi. Aleyhissalatu vesselam: "Eğer söylediğin onda varsa gıybetini yapmış oldun. Eğer söylediğin onda yoksa bir de bühtanda (iftirada) bulundun demektir."
Kaynak:  Ebu Davud, Edeb 40, (4874), Tirmizi, Birr 23, (1935), Müslim, Birr 70 (2589)

İbnu Ömer Radıyallahu Anh anlatıyor: "Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ki: "Üzerinde bir dinar veya bir dirhemlik borçla ölen kimsenin borcu, onun hayır ve hasenatından ödenir. Orada (mahşer yerinde) ne dinar ne de dirhem vardır."
Kaynak:  İbnu Mace Sünen (2414) - Hds :(6737)
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) buyurdular ki: "Allahu Teala nazarında, bir kulun Allah tarafından yasaklanan kebirelerden sonra, beraberinde getirebileceği en büyük günahlardan biri, kişinin ödenecek karşılık bırakmadan üzerinde borç olduğu halde ölmesidir."
Kaynak:  Ebu Davud, Buyu 9, (3342)
"Hadiste borçlanmak ve bilhassa ödeyecek karşılığı olmayan borca girmek tavsiye edilmemekte ve kötülenmektedir. Zîra, ecel gizli olduğundan her an ölmek mümkündür. Şu halde zarûrî olmayan (mesken, giyecek, yiyecek gibi) aslî ihtiyaçlara girmeyen hususlarda karşılığı olmayan, ciddî borçlara girmekten kaçınmak, İslâm ın kemâline delâlet eden bir edeb olmaktadır.

İlgili sorular

1 beğenilme 0 beğenilmeme
1 cevap 39 gösterim
Firma Ekle | Seo Tools
...